فتاه تدعى مارى حبيبها يدعى احمد. واحمد يريد الزواج ب مارى ولكنه كان ققير واحمد كان يرهق نفسه كثيرا ف بنى بيت له ولمارى حتى يأتى و يطلب يدها.
وكان المنزل ف غابه جميله جدا. وبعد سنة انتهى احمد من بنأه وذهب ليخطب مارى لكن اهل مارى رفضوة وحاول اقناعهم وبذل جهده ولكنهم ف كل مره يطردوه وقالت له مارى ابتعد عنى انتهت القصه واهلى رفضوك وانتقلت عائله مارى ولا يعلم احد مكانهم الجديد حزن احمد فكان يحبها جدااا
فترك عائلته وعاش ف منزله الذى بناه ل مارى وكان يبكى دائما و يتحدث الى جدران المنزل واختفى هو الاخر عن الانظار فجأه !! وبحثت عائلته عنة والشرطه ولم يجدوه
وبعد سنتان عادت مارى الى القرية ومعها خطيبها الجديد “جمال” وكانا يحبان بعض جدااا وسيتزوجان قريبا.
ذهبت مارى مع جمال ليتنزهو الطريق الى المنزل بعيد فقرر جمال ان يسلك طريق الغابه !! ولكن توقفت السياره فى الطريق وكان ذلك امام منزل احمد الذى بناه لمارى بالظبط !!
نزل جمال ليفحص السياره ولم يجد فيها عطلا !! تذكرت مارى احمد و ذلك المنزل ف خافت جدا ..
قالت جمال ربنا يخليك حاول تصلحها بسرعه وتطلعنا من هنا ولكن جمال فقد الامل وقال انا هخش البيت دا و هطلب مساعده قالت لا لا ربنا يخليك سبنا نرجع مشى للبيت بس مندخلش وبعد الحاح وافق جمال ومشو 5 دقائق وفجأه عادو لسيارتهم !!
جمال : ازاى دا ؟! رجعنا ازاى لنفس المكان واحنا ماشيين فى خط مستقيم !!
اتعصب جمال وقال انا خلاص هخش البيت ومارى كانت خايفه اوى وقالت طيب وفجأه فتحو الباب ودخلو وكان كل حاجه متكسره والمكان غبار ومرعب ومشو شوية ف تجاه السلالم ومارى ماسكه ايد جمال بقوة وخايفه
جمال :ياهو فى حد هنا ؟؟
فجأه اتضرب الباب بقوة واتقفل !
جريت مارى بتجاه الباب وسحبتو .. كان مغلق بأحكام
فجأه اتقفل النور !
جاء احمد يحمل سكينا ووجهه ملطخ بالدماء ينظر لمارى ويقول ستندمون على فعلتكم !!
وانقطعت الانوااار
ظل الجميع يبحث عن المفقودين مارى وجمال ف وجدو جثة جمال محترقه بجانب النهر
وعثرو على جثت احمد التى تبين بعد تشريح الجثه انه توفى قبل سنتين!!
ولم يعثرو علئ جثة ل مارى . حتى ظهرت بعد شهووور لتروى لهم القصه ..
ولكن ظن البعض انها قتلتهم !! وتروى تلك القصه الخرافيه حتى لا تعاقب!!
خطيبها القديم يعود من الموت ليقتل خطيبها الجديد
فتاه تدعى مارى حبيبها يدعى احمد. واحمد يريد الزواج ب مارى ولكنه كان ققير واحمد كان يرهق نفسه كثيرا ف بنى بيت له ولمارى حتى يأتى و يطلب يدها.
وكان المنزل ف غابه جميله جدا. وبعد سنة انتهى احمد من بنأه وذهب ليخطب مارى لكن اهل مارى رفضوة وحاول اقناعهم وبذل جهده ولكنهم ف كل مره يطردوه وقالت له مارى ابتعد عنى انتهت القصه واهلى رفضوك وانتقلت عائله مارى ولا يعلم احد مكانهم الجديد حزن احمد فكان يحبها جدااا
فترك عائلته وعاش ف منزله الذى بناه ل مارى وكان يبكى دائما و يتحدث الى جدران المنزل واختفى هو الاخر عن الانظار فجأه !! وبحثت عائلته عنة والشرطه ولم يجدوه
وبعد سنتان عادت مارى الى القرية ومعها خطيبها الجديد “جمال” وكانا يحبان بعض جدااا وسيتزوجان قريبا.
ذهبت مارى مع جمال ليتنزهو الطريق الى المنزل بعيد فقرر جمال ان يسلك طريق الغابه !! ولكن توقفت السياره فى الطريق وكان ذلك امام منزل احمد الذى بناه لمارى بالظبط !!
نزل جمال ليفحص السياره ولم يجد فيها عطلا !! تذكرت مارى احمد و ذلك المنزل ف خافت جدا ..
قالت جمال ربنا يخليك حاول تصلحها بسرعه وتطلعنا من هنا ولكن جمال فقد الامل وقال انا هخش البيت دا و هطلب مساعده قالت لا لا ربنا يخليك سبنا نرجع مشى للبيت بس مندخلش وبعد الحاح وافق جمال ومشو 5 دقائق وفجأه عادو لسيارتهم !!
جمال : ازاى دا ؟! رجعنا ازاى لنفس المكان واحنا ماشيين فى خط مستقيم !!
اتعصب جمال وقال انا خلاص هخش البيت ومارى كانت خايفه اوى وقالت طيب وفجأه فتحو الباب ودخلو وكان كل حاجه متكسره والمكان غبار ومرعب ومشو شوية ف تجاه السلالم ومارى ماسكه ايد جمال بقوة وخايفه
جمال :ياهو فى حد هنا ؟؟
فجأه اتضرب الباب بقوة واتقفل !
جريت مارى بتجاه الباب وسحبتو .. كان مغلق بأحكام
فجأه اتقفل النور !
جاء احمد يحمل سكينا ووجهه ملطخ بالدماء ينظر لمارى ويقول ستندمون على فعلتكم !!
وانقطعت الانوااار
ظل الجميع يبحث عن المفقودين مارى وجمال ف وجدو جثة جمال محترقه بجانب النهر
وعثرو على جثت احمد التى تبين بعد تشريح الجثه انه توفى قبل سنتين!!
ولم يعثرو علئ جثة ل مارى . حتى ظهرت بعد شهووور لتروى لهم القصه ..
ولكن ظن البعض انها قتلتهم !! وتروى تلك القصه الخرافيه حتى لا تعاقب!!
1 التعليقات:
تمنيكو بينا انتم وقصصكم الخرافية
إرسال تعليق